När du är missnöjd med något i Göteborgs Stads verksamheter, är det oftast bäst att börja med att prata med personalen eller chefen.
Men om det känns svårt, eller om ingen lyssnar kan du istället lämna ett skriftligt klagomål.
Skriftliga klagomål ska dokumenteras och hanteras enligt särskilda rutiner, och är ett mer formellt sätt att säga ifrån, jämfört med att ”bara säga till”.
add
Skriftliga klagomål som lämnas till Göteborgs Stad hanteras av den enhet eller förvaltning som är ansvarig för verksamheten som klagomålet gäller.
Det kan alltså bli samma chef som du redan har pratat muntligt med, som utreder ditt skriftliga klagomål.
Vänd dig till någon utomstående
Om inget händer när du lämnar ett skriftligt klagomål, kan du gå vidare och vända dig till en utomstående instans.
Jämfört med när du överklagar ett beslut, finns det inga särskilda regler för att lämna klagomål om brister i Göteborgs Stads verksamheter.
Det är upp till dig att bestämma vad du vill klaga på och hur du vill förmedla ditt klagomål. Du behöver inte använda någon speciell blankett.
Det enda som krävs är att:
du skriver vad som är problemet
skickar ditt klagomål så att det når fram till Göteborgs Stad
Skicka på olika sätt
För att skicka in ditt klagomål kan du till exempel använda synpunktsformuläret på Göteborgs Stads hemsida, mejla eller skicka ett vanligt brev.
add
Till en chef
Du kan skicka klagomålet direkt till chefen för verksamheten som du klagar på, eller till någon annan chef högre upp i förvaltningen (till exempel områdeschef eller sektorschef).
Till förvaltningsbrevlådan eller Kontaktcenter
Om du är osäker på vem som är rätt mottagare, kan du:
skicka klagomålet till förvaltningens allmänna post- eller mejladress (”förvaltningsbrevlådan”). Förvaltningens registrator skickar vidare klagomålet till rätt person.
mejla klagomålet till Göteborgs Stads kontaktcenter (goteborg@goteborg.se). Kontaktcenters servicevägledare skickar vidare ditt klagomål till rätt förvaltning.
add
Det är viktigt att ditt klagomål registreras av Göteborgs Stad. Då minskar risken för att det tappas bort, och du kan lättare hålla koll på vad som händer med ditt ärende.
Därför är det bra att skicka en kopia av klagomålet till förvaltningens allmänna mejl- eller postadress. Då kommer det till förvaltningens registrator, som jobbar med att registrera all inkommande post.
När du själv skickar en kopia till registratorn, ökar du chanserna för att ditt klagomål registreras och hanteras enligt rätt rutin.
Använd Klaga på stan!
Vi tycker att det ska vara enkelt att klaga. Vårt formulär hjälper dig att få med det viktigaste i ditt klagomål, och skickar det direkt Göteborgs Stad.