Klaga på stan har utformats för att öka chanserna att ditt klagomål ska nå fram till rätt person och hanteras på ett korrekt sätt.
Du behöver inte oroa dig för att formulera ditt klagomål på fel sätt, eller fundera på vart du ska skicka det.
Vi skickar alla klagomål till Göteborgs Stads kontaktcenter, eftersom det är det säkraste sättet att se till att klagomålen registreras och syns i statistiken.
Våra råd bygger på en undersökning
Råden och tipsen på Klaga på stan utgår från Funktionsrätt Göteborgs undersökning av Göteborgs Stads klagomålshantering.
Nej. Klaga på stan varken sparar eller läser ditt klagomål.
add
Nej. Det är Göteborgs Stad som ansvarar för att läsa och svara på ditt klagomål.
add
Alla klagomål skickas direkt till Göteborgs Stads kontaktcenter. Kontaktcenter är som en växel, och skickar ditt klagomål dit det hör hemma.
add
Alla har rätt att klaga till Göteborgs Stad! Du måste inte vara personligt berörd av ett problem för att klaga.
Klaga på stan är särskilt anpassad för att hjälpa brukare, elever och patienter som själva har varit med om något dåligt. Men även du som anhörig kan använda Klaga på stan.
Om du är anställd inom Göteborgs Stad, finns det andra sätt för dig att säga vad du tycker om din arbetsplats.
add
Det går såklart bra att skicka ett mejl till chefen. Men det är inte säkert att chefen kommer att registrera ditt klagomål.
Med Klaga på stan så registreras och syns ditt klagomål i statistiken.
add
Det är alltid bra att försöka prata med personalen eller med chefen först. Kanske kan ni tillsammans reda ut missförstånd och lösa problem.
Men om ingen lyssnar, eller om du tycker att det känns svårt att prata med personalen, är det bra att skicka ett skriftligt klagomål.