Skrivtips

När du skriver ett klagomål ska du försöka få med det viktigaste. Det går bra att skriva kort. Huvudsaken är att det går att förstå vad du är missnöjd med.

Lyssna Skriv ut

Skriv vilken verksamhet du vill klaga på

Ju mer precist du kan beskriva vilken verksamhet ditt klagomål gäller, desto snabbare kan det komma fram till rätt person.

Men du behöver inte kunna verksamhetens exakta namn. Göteborgs Stad är skyldiga att göra sitt bästa för att ditt klagomål ska nå fram.

Det viktigaste är att det går att förstå ungefär vilken verksamhet du menar!

Tips: Om du är osäker på vad verksamheten heter, kan du skriva ditt postnummer eller vilken stadsdel du bor i.

Beskriv problemet

Beskriv det du vill klaga på. Det går bra att vara kortfattad. Ett par meningar räcker.

Det viktigaste är att den som tar emot ditt klagomål får en uppfattning om vad det handlar om.

Exempel:

  • “Hemtjänsten har missat att ge min mamma hennes medicin flera gånger.”
  • “Min socialsekreterare bemötte mig otrevligt och hjälpte mig inte att överklaga mitt beslut.”
  • “Det går inte att komma i kontakt med enhetschefen för min systers äldreboende. Jag har försökt att ringa och mejla flera gånger men får inget svar.”

Beskriv bakgrunden om du vill

Om du vill kan du beskriva ditt problem lite mer på djupet. Det kan göra att ditt klagomål blir tydligare och lättare att hantera.

När du beskriver bakgrunden till problemet kan du utgå från att den som tar emot ditt klagomål inte vet något om vem du är eller om vad som har hänt.

Stödord:

  • När hände det?
  • Har problemet pågått länge?
  • Vad hände först, och vad hände sedan?
  • Vem gjorde vad?
  • Var hände det?
  • Vilka konsekvenser får problemet för dig?
  • Har du klagat på samma sak tidigare? Vad hände då?

Skriv vad du förväntar dig

Skriv vad du förväntar dig att den som är ansvarig ska göra. Då blir det lättare att avgöra om du är nöjd med hur ditt klagomål behandlats. Det blir också lättare för förvaltningen att ta ställning till ditt klagomål.

Skriv till exempel:

  • Att du vill få en ursäkt
  • Att du vill få en förklaring
  • Att du vill få hjälp att lösa ditt problem
  • Att du vill träffa den som är ansvarig i ett möte
  • Att du vill ha svar på dina frågor
  • Att detta inte ska hända igen
  • Att du bara vill att de ansvariga ska känna till vad som har hänt

Skriv sakligt

Det blir lättare för den som tar hand om ditt klagomål att se problemet ur ditt perspektiv, om du skriver sakligt och utan personangrepp.

Det är helt okej att vara allvarlig och bestämd. Men skäll inte ut verksamheten du vill klaga på, även om du känner dig rasande.

Tips för att skriva sakligt:

  • Beskriv vad som har hänt i tidsordning. ”Först hände det här, sedan hände det här.”
  • Håll isär beskrivningen av vad som har hänt från dina känslor och argument.
  • Förklara varför du tycker att det som har hänt är fel eller dåligt. 
  • Håll dig till ämnet. Fundera på vad som är viktigast att den som läser ditt klagomål ska förstå eller ta till sig.