Att uppmärksamma det som fungerar dåligt är första steget för att rätta till problemet. När du klagar gör du en viktig insats både för dig själv och för andra.
Om något inte fungerar som det ska, eller om du blir illa bemött i Göteborgs Stads verksamheter har du rätt att säga ifrån.
Ditt klagomål ska tas på allvar, och du får inte bli sämre behandlad för att du klagar.
2
Ditt klagomål kan hjälpa andra
Om något är dåligt för dig, finns en risk att det också är dåligt för andra.
När du klagar hjälper du inte bara dig själv, utan gör också en viktig insats för andra personer i samma sits.
3
Klagomål uppmärksammar problem
Ditt klagomål registreras av Göteborgs Stad och syns i den officiella statistiken. Det gör att chefer och politiker får reda på vilka problem som finns i stadens verksamheter, och vad som måste förbättras.
Om ingen klagar, kan brister i Göteborgs Stads verksamheter pågå länge innan de upptäcks.
Det är bra att klaga, men…
add
Du är inte en gnällig person bara för att du klagar. Tvärt om! Det är konstruktivt att klaga. För om ingen uppmärksammar problemen – hur ska de då kunna rättas till?
add
Du kan klaga på en verksamhet utan att klaga på personalen!
Du kan skriva att du ser att personalen gör så gott de kan, men att de saknar förutsättningar för att göra ett bra jobb.
Ditt klagomål kan faktiskt hjälpa personalen att bevisa för högre chefer och politiker att verksamheten behöver mer resurser.
add
Det är sant att det inte finns någon garanti för att ditt klagomål kommer att leda till förändring. Men det är en bra början.
När du klagar visar du att problemet faktiskt existerar. Många klagomål tillsammans kan bevisa att en verksamhet inte fungerar som den ska.
Ibland krävs det att man anmäler en verksamhet för att något ska hända. Men ofta vill de statliga tillsynsmyndigheterna som du kan anmäla till (t.ex. Inspektionen för vård och omsorg, och Skolinspektionen) att du först ska lämna ett klagomål till kommunen.
add
Även problem som inte verkar vara så allvarliga, kan tyda på systemfel och brister. Ditt “lilla” klagomål kan bli en ledtråd för att förbättra Göteborgs Stads verksamheter.
Du behöver inte vara arg eller upprörd för att klaga. Du kan lämna ett klagomål bara för att låta de ansvariga veta vad som har hänt.
add
Göteborgs Stad ska alltid bemöta dig på ett sakligt och korrekt sätt. Det gäller även när du framför kritik.
Det är inte tillåtet att på något sätt straffa dig eller ge dig sämre service för att du klagar.
Göteborgs Stad är faktiskt skyldiga att ta emot ditt klagomål och använda det för att förbättra kvaliteten i verksamheterna.