Börja med att kontakta mottagningen där du fick vård och behandling.
Först kan du vända dig till vårdpersonalen som undersökte eller behandlade dig. Berätta om vad du har varit med om, och vad du vill klaga på.
Om kontakten med vårdpersonalen inte fungerar, eller om du till exempel inte är nöjd med personalens förklaring, kan du kontakta enhetens chef.
Du kan framföra ditt klagomål till chefen muntligt eller skriftligt. Vi rekommenderar att du klagar skriftligt.
add
Det viktigaste att få med är:
Vilken verksamhet eller mottagning klagomålet gäller
Vad som har hänt
Vad det är du vill klaga på
Vilka konsekvenser det som har hänt har fått för dig
Vad du vill ska hända nu
En del mottagningar har särskilda e-tjänster för klagomål. Då fyller du i de uppgifter som e-tjänsten frågar efter.
add
Du kan söka fram kontaktuppgifter till vårdmottagningar inom Västra Götaland på 1177.se. En del mottagningar tar emot klagomål direkt genom 1177:s e-tjänster.
Svårt att hitta kontaktuppgifter?
Ibland finns det tydlig information på mottagningens webbplats om vart klagomål ska skickas. Men i många fall kan det svårt att hitta informationen.
Då kan du skicka ditt klagomål till den mejladress eller postadress som du hittar. Vårdgivaren är skyldig att ta emot ditt klagomål, och ska hjälpa dig om du råkar skicka det fel!
add
Prata med vårdpersonalen eller vårdcentralchefen på din mottagning och säg att du vill framföra ett klagomål
Berätta vad som har hänt och vad du vill klaga på
Be personen anteckna vad ni säger och kommer överens om
Du kan också själv skriva minnesanteckningar om vad ni säger
En del mottagningar har patientombud som kan hjälpa dig att klaga
IVO är en statlig tillsynsmyndighet som granskar hälso- och sjukvården och socialtjänst och LSS-verksamheter.
Om det inte hjälper att lämna ett klagomål direkt till vårdgivaren, kan du göra en anmälan om klagomål till IVO. Du måste först ha provat att klaga direkt till vårdgivaren.
add
Om du skadas i vården, kan du ha rätt till ekonomisk ersättning från en patientförsäkring. Alla vårdgivare ska ha en sådan försäkring!
För att få ersättning måste du göra en anmälan. Vart du ska vända dig beror på var du har vårdats, och på hur du har skadats.
Om du har skadats hos en privat vårdgivare, fråga vilken patientförsäkring som gäller just där. Anmäl sedan till det försäkringsbolaget. Om vårgivaren saknar försäkring, kan du kontakta Patientförsäkringsföreningen.
Om du har skadats av en behandling med ett läkemedel, kan du ha rätt till ersättning från Läkemedelsförsäkringen.
add
Sjukvården har ett stort ansvar att se till att vården är säker för alla patienter. Vårdpersonal och vårdgivare måste rapportera och anmäla om patienter skadas, eller riskerar att skadas i vården. Det kallas för ”Lex Maria”.
Det är bara personalen och vårdgivaren som kan skriva Lex Maria-rapporter och anmälningar. Du som patient eller anhörig kan inte göra det.
Men du kan påminna personalen om deras skyldighet att rapportera!
add
Det finns många olika föreningar som samlar personer med erfarenhet av en viss sjukdom eller diagnos.