Överklaga ett myndighetsbeslut
När en myndighet bestämmer något som är riktat mot dig som person kallas det för myndighetsbeslut.
De flesta myndighetsbeslut går att överklaga. Det betyder att du har rätt att tala om att du är missnöjd med beslutet och att du vill att det ska prövas i en domstol.
Exempel på myndighetsbeslut som du kan överklaga:
- När grundskoleförvaltningen fattar beslut om skolskjuts.
- När socialtjänsten fattar beslut om plats på äldreboende.
Domstolen bestämmer vem som har rätt
Domstolen ska väga dina argument mot kommunens, och jämföra med vad som står i lagen. Om domstolen tycker att kommunens beslut är fel, kan den fatta ett nytt beslut som ska gälla istället.
Det är oftast förvaltningsrätten som är första instans när du överklagar ett myndighetsbeslut.
Många regler när du överklagar
Det finns många regler som styr hur man överklagar. Det kan vara olika regler som gäller, beroende på vad du ska överklaga. När du får ett skriftligt myndighetsbeslut ska det innehålla information om hur du ska göra.
Tips! Läs mer om att skriva en överklagan
i Funkaportalens guide
Klaga på en verksamhet
Om du är missnöjd med hur en verksamhet fungerar i praktiken, kan du inte överklaga. Istället ska du klaga.
Exempel på när du kan klaga:
- Om handläggaren på socialtjänsten är svår att få tag på eller har ett dåligt bemötande.
- Om hemtjänsten kommer för sent eller missköter sina uppgifter.
Förvaltningen eller verksamheten tar hand om ditt klagomål
Till skillnad från när du överklagar, är ingen domstol inblandad när du klagar. Det är istället förvaltningen som ansvarar för verksamheten som ska hantera ditt klagomål.
Det är ofta verksamhetens chef som utreder klagomålet och bestämmer om någonting i verksamheten ska ändras.
Inga särskilda regler för att klaga
Till skillnad från när man överklagar, finns det inte så många regler som styr hur man gör för att klaga.
- Det finns ingen tidsgräns för att klaga.
- Du kan klaga muntligt eller skriftligt. Vi rekommenderar att du klagar skriftligt.
- Förvaltningen eller verksamheten bestämmer själva om någonting i verksamheten ska ändras.
- Kommunen ska använda klagomål för att förbättra kvaliteten.
Anmäla en verksamhet
Det finns statliga myndigheter som ska granska kommunala verksamheter. Om myndigheterna upptäcker brister, kan de ibland tvinga kommunen att åtgärda problemen, eller att betala viten som straff.
Tips: Läs mer om att anmäla en verksamhet till en tillsynsmyndighet på Gå vidare med ditt klagomål.
Olika regler för att anmäla
Varje tillsynsmyndighet har olika regler för hur anmälan ska göras.
Om du alls kan anmäla en verksamhet, och till vilken tillsynsmyndighet du ska skicka din anmälan, beror på vad ditt problem handlar om.
Om ditt problem gäller:
- Att du har blivit utsatt för brott
Anmäl till polisen - Hälso- och sjukvård eller socialtjänst och LSS-verksamheter
Anmäl till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) - Skolan
Lämna uppgifter om missförhållanden till Skolinspektionen - Mobbning och kränkningar i skolan
Anmäl till Barn- och elevombudsmannen - Att du har blivit diskriminerad
Lämna klagomål till Diskrimineringsombudsmannen - Att ett ärende har hanterats felaktigt
Anmäl till Justitieombudsmannen (JO)